Vi tog upp detta igår på KFR – Kommunala funktionsrättsrådet. Vi kommer att skicka dessa frågor vidare till fler nämnder.
Många var de politiker och tjänstemän som höll med om att det här inte är ok. Men här är vi och familjerna ser fortfarande inte att skolan har en plan som håller.
Vi tog upp detta förra hösten 2024 – INGET har hänt… Läs om det här:
Läs även en förtvivlad mammas berättelse: ”Vad kostar det när ett barn går sönder?”
Bakgrund: Språkklassen i Västerängsskolan lades ned UTAN att ha en tydlig plan för de elever som gick där.
Nuläge: Det har inte blivit bättre för någon elev. Hela familjer lider.
Vi vet att det är mycket mer som måste göras och att de här frågorna vi tar upp bara är toppen på ett isberg.
Vi har försökt skala ned till några konkreta förslag för att få fram svar och lösningar så fort som möjligt.
Och sen betar vi av en punkt efter annan.
Vi ger oss inte. ♥️
———————————
SKOLA I HÅBO KOMMUN
1) Resursskola i Håbo
Attention undrar:
När ska resursskolan etableras och vara igång?
Skolreform skulle varit klar och satts igång hösten 2025. Vad händer?
2) Nedläggning av Språkklassen i Västerängsskolan
Attention vet idag, efter kontakt med föräldrarna:
Att flertalet av de elever som gick i Språkklassen ännu inte fått rätt stöd och anpassningar.
Att flera av dessa har en frånvaro som överstiger 50%.
Det är ett förtvivlat läge. Ett barn kan inte vänta flera år. Det är akut.
Nuläge: Håbo kommun bryter idag mot skollagen
• 1 kap. 4 § Skollagen (2010:800): ”Utbildningen inom skolväsendet ska vara likvärdig inom varje skolform och inom fritidshemmet, oavsett var i landet den anordnas.”
• 3 kap. 3 § Skollagen: ”Elever som till följd av funktionsnedsättning har svårt att nå de kunskapskrav som minst ska uppnås ska ges stöd som syftar till att så långt som möjligt motverka funktionsnedsättningens konsekvenser.”
• 3 kap. 5 § Skollagen: Om det framkommer att en elev är i behov av särskilt stöd, ska åtgärdsprogram utarbetas.
Attention föreslår:
Att Håbo kommun rättar till och akut sätter in stödåtgärder för dessa elever.
3) Åtgärdsprogram (ÅP)
Attention vet:
Att ÅP idag inte alltid sätts in när det borde.
Att när ÅP skrivs, inte alltid fylls i på ett korrekt sätt som hjälper eleven att få de stöd och anpassningar som behövs.
Attentions förslag:
Att Skolförvaltningen skapar ett kommungemensamt sätt att lösa ÅP på.
Att alla ansvariga för ÅP inom skolan får utbildning så att de fungerar och görs på samma sätt.